|
Motywacja do nauki
Dodał admin, 2008-06-15 Autor / Opracowanie: Studentka_1984
Motywacja to stan gotowości do podjęcia określonych działań, to wzbudzony potrzebą zespół procesów psychicznych i fizjologicznych określający podłoże ludzkich zachowań i ich zmian.
MOTYW oznacza „w psychologii swoisty stan organizmu pobudzający osobnika do działania, które ma zaspokoić jakąś potrzebę”. MOTYWACJ DO NAUKI może mieć dwa źródła: 1. zewnętrzne 2. wewnętrzne. Motywacja zewnętrzna stwarza zachętę do działania, które jest w jakiś sposób nagradzane lub pozwala uniknąć kary. W szkole takiej motywacji sprzyja system nagród i kar oraz cały zbiór przepisów regulujących tok nauki. Motywacja zewnętrzna wiąże się z: • uczeniem się bez zwracania większej uwagi na przydatność przyswajanych treści • brakiem przyjemności z uczenia się • preferowaniem zadań o niskim poziomie trudności, aby poradzić sobie z nimi bez zbytniego wysiłku • z skupieniem uwagi na zdobywaniu konkretnych ocen i na celu (uzyskanie nagrody uniknięcie kary), do którego zmierza, mniej zaś samej pracy. Motywacja wewnętrzna pobudza do działania, które ma wartości samo w sobie, jej przykładem jest zainteresowanie lub zamiłowanie do czegoś. Motywacja wewnętrzna wiąże się z: • przyjemnością czerpaną z nauki • większą ciekawością świata • z niższym poziomem lęku przed szkołą • z tendencją do głębszego przetwarzania informacji, angażowania do tego lepszych strategii • ze skłonnością do podejmowania zadań stanowiących wyzwanie dla człowieka • z lepszymi osiągnięciami w nauce 8 GRUP MOTYWÓW UCZENIA SIĘ DZIECI I MŁODZIEŻY, NALEŻĄ DO NICH: • uczenie się dla uczenia • uczenie się w celach korzyści osobistych • uczenie się ze względu na utożsamianie się z grupą • pragnienie osiągnięcia powodzenia i uniknięcia niepowodzenia • uczenie się ze względu na nacisk i przymus • poczucie obowiązku • praktyczne cele życiowe • uczenie się ze względu na potrzebę społeczną.
|